Omówmy dziś układ
napędowy wózków widłowych. Urządzenia transportu bliskiego
posiadają różnego rodzaju układy napędowe. Dzielimy je m.in. ze
względu na rodzaj pracy czy rodzaj użytego paliwa. W wózkach
jezdniowych mogą być zastosowane silniki spalinowe lub elektryczne.
Spalinowe podzielimy dalej na silniki z zapłonem iskrowym oraz
wysokoprężne. Resztę podziałów omówimy w dalszej części
materiału. Więcej na temat samej budowy wózka widłowego możecie
znaleźć na
http://wiedzomaniacy.blogspot.com/2015/12/wiadomosci-ogolne-o-budowie-wozka.html
W wózkach jezdniowych
występuje szereg rozwiązań związanych z doborem jednostki
napędowej. W każdym przypadku jednym z podstawowych obowiązków
operatora jest zapoznanie się z dokumentacją techniczno-ruchową
wózka, czyli popularnie zwaną DTR-ką. W dokumencie tym znajdziesz
zaś wszystkie dane techniczne wózka widłowego, w tym jego silnika
i sposobu bezpiecznej eksploatacji urządzenia.
Silniki
spalinowe w wózkach widłowych
Istnieje kilka
najważniejszych podziałów silników spalinowych. Ze względu na
rodzaj pracy dzielimy je na dwusuwowe oraz czterosuwowe.
Ze względu na rodzaj użytego paliwa zasilającego silniki dzielimy
na benzynowe, na olej napędowy oraz na gaz LPG lub CNG.
Wykonujemy
czynności kontrolne układu napędowego
Dbanie o układ napędowy
wózków widłowych nie jest niczym skomplikowanym. Najważniejsze
jest to, aby obserwować jego działanie i w odpowiednim czasie
uzupełniać płyny eksploatacyjne oraz paliwo w urządzeniu. Należy
pamiętać, by nie uruchamiać wózka, jeśli zauważymy wyciekające
z niego paliwo. Przegląd wykonuje się na równej powierzchni i przy
opuszczonej karetce i widłach. Oczywiście silnik musi być w tym
czasie wyłączony. Nie wolno uruchamiać silnika wózka, jeśli nie
znajdujemy się w danym momencie w kabinie operatora.
Odpowiedzialność
operatora wózka widłowego
Każdy operator wózka
widłowego odpowiedzialny jest za zgłaszania urządzenia do
przeglądu, dbanie o poziom paliwa, wydajność widlaka. Jeśli
kontrolka daje migające światło, oznacza to, że wydajność spada
do około 30%. Automatyczne wyłączenie funkcji podnoszenia ładunków
następuje wówczas, gdy poziom wydajności spada do 20%. W takim
wypadku należy wymienić lub naładować akumulator.
Pamiętajmy, że
konserwację czy wymianę akumulatora może przeprowadzić tylko
osoba do tego uprawniona – takich umiejętności można się
nauczyć na szkoleniu na wózki widłowe w Centrum Szkoleń
http://www.centrumszkolen.net/kursy-na-wozki-widlowe/.
No i najważniejsze: nie wolno siadać za sterami wózka czy
jakiegokolwiek innego urządzenia transportu bliskiego, jeśli nie ma
się odpowiedniej legitymacji – wewnętrznej bądź Urzędu Dozoru
Technicznego.
Co to jest gaz CNG?
OdpowiedzUsuńJak ktoś chce zrobić kurs na wózki widłowe, to najlepiej sprawdza się oferta http://1wjo.pl
OdpowiedzUsuńCNG to paliwo - gaz ziemny.
OdpowiedzUsuń:)
OdpowiedzUsuńMyślę, że taki temat w mojej firmie będzie ważny. Wiele osób polecało mi zatrudnienie alpinistów i szkolenie w ten sposób swoich pracowników, jednak nie byłem do tego przekonany. Dopiero gdy dowiedziałem się o podnośnikach, wiedziałem że to będzie w moim przypadku idealne rozwiązanie. Bardzo szeroki ich wybór ma frima GIZO. Od razu zainteresowała mnie oferta tej firmy ze względu na możliwość wynajmu, ale też kupna ich podnośników na korzystnych warunkach.
OdpowiedzUsuńGutlift https://gutlift.pl/ to doskonałe miejsce dla firm, które potrzebują profesjonalnego sprzętu do prac na wysokościach. W ofercie Gutlift znajduje się wiele różnych typów podnośników, które można kupić lub wynająć, takie jak podnośniki nożycowe, teleskopowe, przegubowe i wiele innych. Dzięki temu klienci mogą wybrać odpowiedni sprzęt, który spełni ich potrzeby.
OdpowiedzUsuń